tisdag 2 december 2014

Subtraktion

I veckan var det dags att introducera ett nytt räknesätt - subtraktion. Målmolnet på tavlan berättar för oss vad vi ska lära oss under lektionen.


Att känna till vad subtraktion är för något, var denna lektions mål.

 

Tidigare i veckan har vi tittat på räknesagor på kanonen.  Både gemensamt och i par, pratade vi om vad som händer i bilderna.


Fem barn är ute och leker. Två barn går hem. Sen är det bara tre barn kvar.


Fyra snögubbar står i snön. Två snögubbar smälter ner. Sen är det bara två snögubbar kvar.


Att själv muntligt få formulera vad som händer i bilderna är nyttig träning för muntlig framställning.


Vi blev överens om att subtraktion handlar om att något försvinner. Vi pratade också om att subtraktion kan kallas för minus och att vi ska lära oss båda orden.

Vi tog fram pluttarna och satte oss som vanligt tillsammans i ringen på golvet.


 Jag har fem pluttar...


...jag tar bort en... 


...sen har jag fyra kvar.
Ringen runt - alla fick ta pluttar och säga.


Hur skriver vi på mattespråk? Vi hjälptes åt att skriva några subtraktionsuttryck.


Efter gemensamt lärande var det dags för eget arbete. En mattemåla med enkla subtraktionsuppgifter. Självklart var det en Fågel.


På vingliga ben tog sig barnen an uppgiften. 


Detta var inte helt lätt. Vi blandade ihop addition och subtraktion och vi la till pluttar istället för att ta bort.   3-0 det var konstigt! För att inte tala om 4-4!


Som vanligt kämpade rosenknopparna på och gjorde ett riktigt fint jobb. Vi ska fortsätta att träna subtraktion flera gånger innan vi går på jullov.