fredag 28 november 2014

Koll på tal och begrepp

Idag var det dags att checka av lite vad vi lärt oss i matematik de senaste veckorna. Vi hade en bedömningslektion i stationsform.

Alltså arbetade vi på olika stationer och bytte platser när Katharina/Anna sa till. Syftet var att vi pedagoger skulle få syn på vem som behövde träna mer och vad.

Vi arbetade med matematiska begrepp. Här jämna tal.

Här visade vi att vi förstått talens grannar.

Det är inte helt lätt. Före och efter är begrepp som vi ska träna ännu mer på.

 Hur ser talen ut och vad heter de?

"Här står det fyra!"

I vilken ordning kommer talen 0-10?

Kombinera siffra och antal.

 Knopparna visade vad de kunde.

 När vi väntade på byte till en ny station läste vi böcker.

Dagen avslutades med att vi tände det första ljuset i adventsljusstaken...

 ... och lyssnade på en julsaga.

Katharina läste och alla vi andra tittade på bilderna. Vi hade sedan ett musikpass där vi övade på sånger som vi ska sjunga för föräldrarna om några veckor.

Dagen avslutades med att vi tittade på Mamma Mu och Kråkans jul.

Kråkan är ju en av veckans viktiga fåglar så vad kunde passa bättre?

Kråkan är vän med Mamma Mu. På måndag ska vi titta lite närmare på deras vänskap. Kan en kråka vara vän med en ko? Kan en flicka och en pojke vara vänner? Kan vi vara vänner fast vi kommer från olika länder? Så viktiga frågor. Följ oss här på Rosenknoppar. Trevlig helg!