tisdag 14 oktober 2014

Kaniner överallt

Idag var det dags att ta reda på fakta om vildkaniner. Vi samlades i helklass för att titta på bilder.


Anna och Katharina berättade till bilderna.


Vildkaniner bor i hålor i marken. Det finns stora gångsystem under jorden som vi inte kan se.


Vildkaniner parar sig ofta och får många ungar.


Hur låter bokstaven K? Hur skriver vi den? Vad ritar vi som börjar på K? 


Eget arbete.


Helklass OCH arbetsro.


Barnen börjar bli vana vid att skriva.


Det gör att de klarar mer och mer på egen hand.




"Detta blev inte så dumt."


Noggrant, har fröken sagt.


Göra mitt bästa.


Då känner jag mig nöjd efteråt.




    Fantastiskt vackert i alla böcker. Titta själva!







Stolta barn.


Efter rasten fortsatte vårt kaninjobb.


Igår läste vi om Pricken och hans familj. En berättelse som alla kunde ta till sig.


Idag återberättade vi i ringen. 


I tur och ordning fick alla berätta en sekvens i kronologisk ordning, från boken.


...och till slut kom Pricken hem till sin familj igen.


Slutet gott, allting gott. Morotsfest!


Efter gemensamt muntligt återberättande fick barnen arbeta på egen hand. De skulle klippa ut tre sekvensbilder från boken och klistra dem i rätt ordning på ett papper.


Repetition på olika sätt.


Gemensamt och enskilt.


Alla ska lyckas.




Inga problem.


Utifrån förmåga fick man sedan skriva till varje bild - ett ord, en mening eller en liten text.


Fortsatt additionsträning efterhand som vi blev färdiga.


Sammanhang är viktigt tycker vi. Hela dagen har handlat om kaniner, fast på olika sätt. 
  • läsa
  • skriva
  • lyssna
  • tala
  • bild
  • naturkunskap
  • samhällskunskap
  • matematik
dessutom
  • värdegrund
  • motorik
  • turordning
  • struktur
  • eget ansvar


Olika men ändå lika - precis som i Pricken-boken.