onsdag 15 oktober 2014

Veckans läsläxa

Idag ville vi skapa text tillsammans med barnen. En faktatext om kaniner var lektionens mål.


Vi återkopplade till gårdagens input om vildkaniner. Alla barn fick tänka en liten stund. Sedan gjorde vi en gemensam mind-map med några viktiga huvudord.


Utifrån dessa ord fick barnen berätta vad de kom ihåg från gårdagen. Katharina och Anna hjälpte till med formuleringarna. Datorn är ett perfekt verktyg för gemensamt textskrivande.


Under kaninbilden växte vår text fram. När vi formulerade de enkla meningarna försökte vi använda samma startord i varje mening. 


På så sätt lärde sig barnen ganska snabbt att känna igen ordbilden - kaniner.


Texten hade vi framme på storbild så att alla kunde se och följa med. Vi läste den tillsammans...


...och de som ville fick prova att läsa själv. Någon ringade in ord de kände igen.


När vi jobbat med texten på olika sätt skrev vi ut den. Texten kopierades upp och delades ut till respektive grupp...


...och blev därmed veckans läsläxa. Lästräning hemma. På fredag i skolan lyssnar fröken på var och en. Det blir spännande!



Lektionspasset avslutades med en kanindikt.


Tre enkla meningsstarter om kaniner.
  • Kaniner är ________.
  • Kaniner kan _______.
  • Kaniner vill _______.

Barnen fick komma med förslag på ord som kunde passa i slutet av varje mening.


Eget arbete.



Valfri arbetsställning.


Vi har alltid höga förväntningar på barnens arbeten. Genom att vi lyfter fram goda exempel, uppmuntras alla barn att vara noggranna. Här ovanför ser vi två nymålade kaniner. Vi lyfte fram den översta så att alla fick se ett gott exempel. Efter en stund var den understa kaninen lika noggrant målad. Resten kommer här...



















Mästerverk.