måndag 20 oktober 2014

Våga skriva

Måndag morgon och som vanligt startade vi veckan med ny input. Samling på golvet.


Kanintemat fortsätter även denna vecka. Från vildkaniner till tamkaniner.


Vi fick lära oss hur man sköter om en tamkanin.


Vi tittade på kaninsaga. Vi pratade om hur en saga är uppbyggd. Barnen kände igen att de oftast börjar med "Det var en gång..." och att de brukar slutar lyckligt. Men vad betyder lyckligt? Efter samtal i ringen och repetition av sagan var det dags för eget arbete.


Lektionens mål var att våga skriva på egen hand. Att våga prova och lita på sig själv och sina kunskaper.


Vi plockade fram vår "Min bok", en skrivbok som ska följa barnen till och med år 3 och där deras skrivutveckling blir både tydlig och synlig. 


Alla skulle skriva något från sagan och förstärka med passande bild.



Eftersom målpresentationen för dagens lektion var så tydlig var det ingen tvekan om vad som förväntades av barnen.


Bara skriv.


Kaniner...


Underbart.
 

Många ritade en bäck för första gången.


Flera detaljer från sagan.


"Kaninerna kunde inte simma. Kan du simma?"


"Kaniner äter morötter och sallad."


Kaniner och morötter.


Låt mig tänka.


Just det!


Stora framsteg.


Jag började med bilden.


Sen provade jag att skriva kanin och morot. Jag lyckades!


Då blev jag så glad att jag ville fortsätta skriva.







Kanin, regn och morot.





"Post kommer." - i texten.
Postlåda - i bilden.
Perfekt kombination.


Vi hjälps åt och då kan det sluta så här...


Hoppsan!


Har man lite skriv-vana kräver fröken mer.


När lektionen närmade sig sitt slut gjorde vi en gemensam återblick på tavlan. Hur hade det gått? Anna och Katharina kunde vittna om att alla barn i klass 1A och 1B hade nått lektionens mål.


I slutet av veckan ska barnen få skriva egna kaninsagor. Vi förberedde oss idag genom att göra en gemensam. Barnen var samlade på golvet framför fyra kaninbilder. Tillsammans formulerade vi en mening till varje bild. Detta resulterade i en enkel liten saga om två kaniner.


Vi läste sagan högt tillsammans och letade specifika ord.


Kaniner är ett ord som alla känner igen vid det här laget.


Sagan kopierades sedan upp och delades ut till alla barn. Den blev därmed veckans läsläxa och ska tränas hemma. På onsdag kommer Anna och Katharina att lyssna på var och en när de läser i skolan.


Då ena gruppen hade lektion i klassrummet jobbade andra gruppen på fritids. Där tillverkades kanindockor. Sammanhang och åter sammanhang.