lördag 25 oktober 2014

Kaninsagor

Sista momentet i vårt kanintema var att skriva egna kaninsagor.


Efter att vi skrivit en gemensam kaninsaga i början av veckan, som vi dessutom haft i läsläxa, kände vi oss någorlunda mogna.


Alla barn är på olika nivåer vad gäller skrivning. Därför är stödstruktur viktig. Målet var dock att VÅGA SKRIVA.


Alla började på samma sätt.


Studiehandledning för nyanlända barn. En viktig resurs.

Bild och text ska passa ihop.


Alfabetet framme.


Valfri arbetsställning så länge det är arbetsro i klassrummet.


Färgglada sagoböcker.





Stolt över sin saga.





Att läsa igenom det man skrivit = perfekt lästräning!


En mening på varje sida.


Det var en gång en kanin som hette Lina.

 

En dag hittade hon en vän som hette Kalle.
De åt.


Sen levde de i alla sina dagar. 
SLUT

.

50 sagor på cirka 10 olika nivåer.
Individualisering.


Efter lunch tittade vi på en naturfilm och...


...de som ville fick ligga ner, efter allt hårt sagoarbete.


Det är mysigt med närhet.