tisdag 25 november 2014

Ff och talgrannar

Forskning säger att läsinlärning sker bäst genom att vi dels lär oss att ljuda ord och dels lär oss att helordsläsa. För att kunna ljuda ett ord behöver vi vara säkra på alla bokstavsljuden. 

Dagens morgonpass handlade om bokstaven Ff. Vi tittade på en filmsnutt från UR.


Vi fick träna på hur Ff låter och höra många ord som börjar på Ff.


Vi hjälptes åt att samla F-ord på tavlan som vi sedan läste tillsammans.Vilka två ord består fotboll av? Fot och boll. Ordet "får" har två olika betydelser. Språk är kul.


Strax innan det var dags för eget arbete, gick vi igenom bokstavens form. Hur skriver vi Ff?


Det märks att barnen börjar bli varma i kläderna. De vet vad som ska göras i bokstavsboken.


Först skulle vi träna några rader med stora F och sedan några rader med små f.


Sedan skulle vårt arbete förstärkas med en bild av något som börjar på Ff.


Denna typ av arbetsuppgift passar fint vid ett helklass-pass med 26 elever.


Arbetsro i klassrummet är så skönt.






Noggrant arbete.





Stolt och nöjd.


Klockan blev halv 10 och det var dags för fruktstund.

Efter rasten skulle ena gruppen lära sig om talens grannar. Målmoln på tavlan.


Vi ville vara säkra på att alla visste vad ordet "granne" betyder.


Begrepp som "före" och "efter" är inte helt självklara utan lätta att blanda ihop. 


Tillsammans redde vi ut begreppen och alla knopparna var med på noterna.


Först tillsammans...


...sen på egen hand...


...med gruppen som stöd.


Enskilt arbete med talens grannar.


Alla klarade uppgiften.


Vi tränade på att ge kamratrespons för första gången.


Vi bytte bok med en kompis...


...och tittade igenom varandras arbete. 



På så sätt fick alla barn träna på talens grannar ytterligare en gång samt hjälpa varandra om något behövde rättas till.


Till sist fick de rita en stjärna i varandras böcker.


Vilket ansvar. Bra jobbat.