onsdag 5 november 2014

Räkna med nallar

Veckans temaskylt sitter alltid väl synlig på väggen. 


Ingen tvekan om vad vi jobbar med. Varje arbetspass omfamnas av nallar.


Matematikpasset introducerades med sagan om björnen Brum. 


Vi har blivit riktigt bra på att räkna addition.


Vi spelade ett tärningsspel för att befästa våra kunskaper.


Vi jobbade i par för att träna samarbete.


Det gick fint.



Kompisen slog två tärningar till mig...


...jag adderade...


...och målade fältet där det stod rätt summa.


Sedan var det min tur att slå tärningarna till kompisen.


Nu fick kompisen addera och måla.



Krav på noggrann färgläggning.


Genom att lyfta fram goda elevexempel spred sig noggrannheten i klassrummet.


Nya begrepp.

20130220-140402.jpg20130220-140041.jpg

Udda och jämna tal.

t

Att kunna förklara begreppen udda och jämna tal, är ett kunskapskrav i läroplanen.


Självklart börjar vi träna redan nu.


Rosenknopparna var med på noterna.


Efter måndagens genomgång repeterade vi idag.


Efter repetitionen fick alla ett talkort.


Var och en fick plocka så många pluttar som det stod på talkortet.


Genom att dela upp pluttarna i två högar, blev det tydligt om talet var udda eller jämnt.


Alla fick göra och alla fick förklara muntligt i tur och ordning.


Efter fokus i ringen var det skönt med eget arbete.


Nallejobb såklart!



Nallen var indelad i fält med olika tal.


Pluttar hos varje barn.


Varje tal skulle undersökas. Med hjälp av pluttarna delades talet upp i två högar.


På så sätt blev vi bli säkra på om talet var udda eller jämnt.

Måla med rätt färg.


Blått för udda tal.


Rött för jämna tal.



Arbetsro.




Är det här rätt fröken?
Såklart!


Ambitiösa rosenknoppar.